Orden invaderade stan

Under veckorna före och efter Ordfestivalen har dikter med mångfaldstema varit utställda i skyltfönstren i centrala Östhammar. Poeter på nätet från olika delar av Sverige och även Finland och Tyskland skickade dikter till oss. I vissa fönster finns de fortfarande kvar efter fyra veckor.
 Här är några exempel på årets skyltdikter:


Du tränger in i mitt liv
ger nya ljud, dofter och syner -

Du drar horisonten vidare
och målar om min världsbild

Du får mig att växa!



© Benedicte Bergman



Drömde att de olika
religionsutövarna
för ett ögonblick
tröttnade på att
bomba varandra
och i stället
klädde av varandra
samtliga trosartiklar
och älskade varandra
Gud mot gud

© Göran Pettersson-Rödholm




När vi låter våra ungar
leka samman, hand i hand
bygger vi tillsammans grunden
till ett soligare land


© Åsa Gustavsson



Jag längtar efter mitt land
Gråten faller som regn
mot den törstiga marken

Jag längtar efter de gamla husen
där jag föddes och levde i
och efter falken som svävade över byn

I anfall efter anfall
försvann mina älskade

© Kauser Ahmed



Även som främlingar
och hur mycket
vi än missförstår varandra
eller förstör varandras
möjligheter att växa
och att leva
kommer vi alltid
att vara förenade i
kärleken till våra barn

© Jan Magnusson



jag är inte grek och inte jude
det arabiska i mig är mycket ringa
jag är svensk - helt visst!
men kanske även tysk och finsk
eller något annat ännu inte klarlagt

© Lena Köster



Som i dimma
löses ditt yttre upp

din ålder, din bakgrund
din hudfärg, dina kläder

När jag möter ditt inre
i dina ord


© Ingemar Andersson



 

 


 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0