Dikter på sta'n

Poeter på nätet från hela landet har skrivit dikter på temat ego[jag] och skickat till Ordfestivalen.
Dessa dikter ställdes ut i skyltfönstren i centrala Östhammar veckorna runt festivalen.
Här är några exempel:



Jag har inga planer
på att överge mig
utan följer hela tiden
mig själv på avstånd

Jag kräver inte mycket
gör bara anspråk
på det möjliga

Just nu vill jag vara
en havsörn


© Margaret Axell




Den svarta blyertsen trängde upp mellan
fingrarna. Jag gled längst raderna, greppade
marginalen, rev upp handflatorna,
Huden blev oskrivna blad utan rutor, utan linjer.
Flagor av blyerts spreds i kaos.


© Tuula Pöyhönen




Vem är jag
i detta brus av tårar,
i denna strida ström av viljor
som förändrar min position
hela tiden,
i denna malström av känslor
som oavlåtligt omförhandlar
vem jag är?


© Bengt O Björklund




Jag speglar mig i dig

I medvetandets stund
bländas min skugga

Tar övertaget och förtrycker
uppstickande impulser

Strävar mot absolut balans


© Maria Silvia  




eller havet
är det inte
nog salt
nog vått
nog oändligt
nog fullkomligt
måste också havet
kuvas
smalnas av
trängas in i
något så
trångt

som mina ord

© Anita Westin


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0