Tuomas Laustiola

 Förstora gärna fotot

Tuomas Laustiola är skådespelare och  regissör. Han är son till den finska dansösen Rita Laustiola och operasångaren Arne H. Lindgren, mest känd som psalm- och romanförfattare. Som tvååring flyttade Tuomas  med sin mor till Finland. Han började gå i balettskola vid sex års ålder och utbildade sig som dansör. Senare utbildade han sig till skådespelare vid scenskolan i Helsingfors. I Sverige har han medverkat i många filmer och TV-serier. Bland annat har han medverkat som regissör och skådespelare i TV-serien Tre kronor. Han har också gjort många roller på Stockholms Stadsteater, Riksteatern och Dramaten.

Stadsteatern i Stockholm ville att han skulle gå på kurs för att få bort den finska brytningen. Han vägrade. Och gudskelov för det, säger alla som sett honom i TV4:s Tre kronor eller minns den mästerliga radioföljetongen där Tuomas läste "Harens år" av Arto Paasilinna. Nu på Ordfestiovalen blir det nya tolkningar som Tuomas gör av Paasilinnas böcker, som nu är upp i ett 30-tal.Och Tuomas kan också berätta om det 50-tal husbyggen som Paasilinna hunnit med i sitt 65-åriga liv. Skildrat i boken " Nio liv". Självklart rökbastu och fem andra bastur.

På kongenialt sätt är de samma andans barn, Laustiola och Paasilinna, när det gäller språket och ordet.

 -Mina dagisbarns fröknar älskar att läsa Paasilinna, säger Tuomas.

Och kanske kan vi få Tuomas att yla som "Den galne mjölnaren". Håll i er!


Kommentarer
Postat av: Guy Mock

Hei!
Jag försökte nå Tuomas Laustiola via [email protected], men fichk som svas, att emailen inte hade gätt framåt p.g.a att adressen ej finns.
Kan jag komma i kontakt med Tuomas den här vägen?
Kan ni ge hans email-adress?
Om ni kante kan, hoppas jag att mina hälsningar till Tuomas går fram den här vägen.
Min email adress är [email protected]

Med vänliga hälsningar

Guy Mock

2007-11-18 @ 11:35:46
Postat av: Gerd

Jag meddelar Tuomas din adress så får han kontakta dig

2007-11-23 @ 23:28:41
Postat av: birgitta

tack för alla fina Paasilinna-inläsningar !

2008-03-14 @ 13:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0